Gaziantep Üniversitesi İslâhiye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve İslâhiye Meslek Yüksekokulu tarafından “Dünya Kadınlar Günü” nedeniyle, İslahiye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Kültür Merkezi’nde, “Kadın ve Kalkınma” konulu panel düzenlendi.
Panele; Gaziantep Üniversitesi İslâhiye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekan Vekili ve İslâhiye Meslek Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Metin Yıldırım, Üniversitemiz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi ve Gaziantep Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma Derneği Üyesi Yrd. Doç. Dr. Tuba Direkçi ve Üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Doktora Öğrencisi Aslı Özpolat konuşmacı olarak katıldı.
Kadının kalkınmadaki rolüne değinerek kalkınmanın temel unsurunun kadın ve kadın haklarının iyileştirilmesi olduğunu ifade eden Üniversitemiz İslâhiye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekan Vekili ve İslâhiye Meslek Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Metin Yıldırım, kalkınma hedefine ulaşmada kadın-erkek fırsat eşitliğinin sağlanması ve kadının güçlendirilmesi gerektiğini belirtti.
Kadın iş hayatına vurgular yapan Yıldırım, insani kalkınma raporlarındaki cinsiyete dayalı gelişme endeksi ve cinsiyet güçlendirme ölçütünden kadınlara ait örnekler verdi. Yıldırım, bu endekslere göre Türkiye’nin kadın konusunda daha yapacak çok işinin olduğunu kaydetti.
Üniversitemiz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi ve Gaziantep Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma Derneği Üyesi Yrd. Doç. Dr. Tuba Direkçi, kadının motivasyonunun toplumsal gelişme üzerindeki etkisine değindi.
Direkçi, “Eğitimin, fiziksel ve ruhsal olarak sağlıklı nesillerin ilk durak yeri kadınlar, güçlerini öğrendiklerinde ve sorumluluklarını sırtladıklarında insanlık farklı bir medeniyete gözlerini açacaktır” şeklinde konuştu.
Direkçi, Birleşmiş Milletlerin kadınlar üzerine hazırladığı; dünyada kadın istatistiklerini ve Türkiye’deki kadın istatistiklerini anlattıktan sonra Türkiye’nin Birleşmiş Milletler Human Development Endeks sıralamasını ve sıralamanın kriterleri hakkında bilgi verdi.
Toplumun gelişmişlik düzeyinin ve refah düzeyinin kadının gelişimi ile paralellik gösterdiğini vurgulayan Direkçi, kadının hayata profesyonelce hazırlanmasının gereğine dikkat çekti. Direkçi, motivasyonun başarı için vazgeçilmezliği yanında kadının hayata motivasyonu için neler yapması gerektiğini kaydetti.
Gelişmekte olan ülkelerde kadın eğitimi ve büyüme ilişkisi konusunda yüksek lisans tezi de yazan Üniversitemiz Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Doktora Öğrencisi Aslı Özpolat, kalkınma için kadın eğitiminin vazgeçilmez olduğunu söyledi.
Özpolat, “Kadın eğitimi Türkiye’nin en önemli sorun alanlarından biridir. Aşağıdaki tabloda kadının eğitim durumuna ilişkin bir tablo yer almaktadır. Buna göre son 10 yılda kadın eğitiminde gerçekleşen artışlara rağmen kadın eğitimi hâlâ yeterli seviyeye ulaşılamamıştır. 2009 yılında okuma yazma bilen kadın oranı yüzde 88 iken erkeklerin oranı yüzde 97’dir. Türkiye’nin dünyadaki yerine baktığımızda eşitsizlik daha net görülecektir. 2009 cinsiyet uçurumu raporunda Türkiye 134 ülke içinde 129. sırada yer almaktadır. Kadınların istihdama katılımında ise 125. sıradadır” diye konuştu.
Gaziantep’in sanayi ve ekonomi alanında gösterdiği başarıyı eğitim alanında gösteremediğine dikkat çeken Özpolat, “Gaziantep ve ilçelerine baktığımızda ise oldukça kötü bir tablo karşımıza çıkmaktadır. 2010 Haziran Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) sonuçlarına göre 81 il içinde Gaziantep 80. sıradadır. Buna göre Gaziantep’te okuma yazma bilmeyen kadın oranı yüzde 17 iken, erkeklerin oranı yüzde 10’dur. İlçelere bakıldığında ise en iyi ilçenin İslâhiye olduğu görülmektedir. Buna göre İslâhiye’de kadınların okuma yazma oranı yüzde 70 iken, Nizip’te yüzde 66, Oğuzeli’nde yüzde 66 ve Nurdağı’nda yüzde 65 oranındadır. Gaziantep’in eğitim alanında yaşadığı temel sorunların başında, yoğun göçle beraber gelen hızlı nüfus artışı, öğretmen açığı, fiziki imkân ve donanım yetersizliği gibi hususlar sıralanabilecektir. Mesleki eğitim alanında ise; mesleki eğitim hususunda toplumda bilgi eksikliği, mesleki eğitimin tek elden yapılmaması, okul sanayi işbirliğinin geliştirilememesi, stajların ve uygulamaların yetersiz ve verimli olması problemlerin en önemlileri olarak sıralanabilir” şeklinde konuştu.
“Gaziantep’te eğitimde yaşanan sorunların giderilebilmesi için öncelikle bir eğitim seferberliği ilan edilmeli ve ilimizdeki tüm kurum ve kuruluşların işbirliği ile bir eğitim stratejisi oluşturulmalıdır” şeklinde konuşan Polat, “Bu şekilde oluşturulacak bir stratejinin hazırlanmasında okullaşma, öğretmen, araç gereç, laboratuar, göçün eğitime etkileri vb. sorunlar detaylı bir şekilde ele alınmalı, öğrenci, öğretmen ve velilere yönelik bir bilgilendirme süreci üzerinden de hareket edilerek, görev ve sorumluluklar hususunda kurumlar arası işbirliği sağlanmalıdır” ifadesinde bulundu.