Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Programı (EUA-IEP) Tarafından Hazırlanan ve TÜSİAD Tarafından Ekim 2008’de Yayınlanan “Türkiye’de Yükseköğretim: Eğilimler, Sorunlar ve Fırsatlar” Raporu’nun Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde Tanıtım Toplantısı Üniversitemiz Ömer Asım Aksoy Konferans Salonu’nda yapıldı.
“Ülkemizin siyasi, ekonomik sosyal ve kültürel değişimini ve sosyal yaşamda çağdaşlaşmanın temeli olması nedeniyle eğitim reformunun taşıdığı önem hepimizin malumudur” diyen TÜSİAD Eğitim Çalışma Grubu Üyesi Dr. Necdet Kenar, bu anlaşıyla TÜSİAD, yüksek öğretimle ilgili daha önce yaptığı çalışmaların devamı olarak Avrupa Üniversiteler Birliği kurumsal değerlendirme programına, “Türkiye’de Yükseköğretim: eğilimler, sorunlar ve fırsatlar” başlıklı bir rapor hazırlattığını söyledi.
Kenar, “Rapor, Cumhurbaşkanımız ve YÖK Başkanının katılımlarıyla, 28 Ekim 2008 tarihinde Ankara’da düzenlenen bir semir de kamuoyuna sunuldu. Raporun bulgularını ülkemizdeki tüm üniversitelerle paylaşmak üzere, 7 adet bölge toplantısı yapılması planlandı. Ege Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Erzurum Atatürk Üniversitesi’nde toplantılar düzenlendi. Bugün Gaziantep Üniversitesi’nde, yarın ise Erciyes Üniversitesi’ndeki toplantı ile bölge toplantı dizisi tamamlanmış olacak” diye konuştu.
Yükseköğretimde yeniden yapılanma Avrupa Ülkelerinde önemli gündem maddelerinden birisidir diyen Kenar, “Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Programı, hem Avrupa’daki üniversiteleri hem de ülkelerin üniversite sistemlerini değerlendirmektedir. İrlanda ve Portekiz, başta Avrupa Üniversiteler Birliği olmak üzere birkaç bağımsız kuruluşa değerlendirme yaptırmıştır. Bu raporların ardından bu ülkeler üniversite sistemlerinde yeni düzenlemeleri hayata geçirmişlerdir. Türk üniversiteleri de kendi girişimleri ile bu değerlendirme sürecine dahi olmuşlardır. ‘Türkiye’deki Yükseköğretim: eğilimler, sorunlar ve fırsatlar başlıklı rapor’ 1998 – 2007 yılları arasında Avrupa Üniversiteler Birliği tarafından değerlendirilen 17 Türk üniversitesinin inceleme raporlarını analiz etmektedir. Raporun hazırlık sürecinde 17 üniversitenin temsilcileriyle toplantılar gerçekleştirilmiş ve ortaya çıkan rapor güçlü ve zayıf noktaları analiz edip, öneriler sunarak, yükseköğretim sistemimizin Avrupa bağlamında gelişimini desteklemeyi amaçlamaktadır” ifadesinde bulundu.
Türkiye’de Yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılmasının uzun yıllardır tartışıldığını söyleyen Kenar, “Gerek yükseköğretim camiası içinden hazırlanan raporlar gerekse TÜSİAD gibi konuyla ilgili çeşitli kuruluşların hazırlattığı raporlar bu sürece katkı sağlamaya çalıştı. Sistemin kapsamlı şekilde gözden geçirilmesi gerektiği konusunda eğitim alanındaki karar vericilerde Üniversitelerle etkileşimde bulunan paydaşlarda ve kamuoyunda ciddi bir farkındalık var. Bu farkındalığın reformun tasarlanması ve hayata geçirilmesi sürecine yansıtılması gerekiyor. Yükseköğretim kanunumuz merkeziyetçi bir anlayışa sahip. Kanun zaman zaman değişikliğe uğramış olsa da çeyrek asrı aşkın zamandır uygulanıyor. Merkeziyetçi anlayış, okullaşma oranlarını arttırma ve belirli bir asgari standart getirmek bakımından işlev görmüş olsa da mevcut düzenlemeler yükseköğretim hayatımızın gelişen dinamiklerine ayak uydurmakta zorlanıyor. Dünya da yükseköğretimin gelişme çizgisine uyum sağlamak için çeşitlilik ve esneklik iki önemli özellik olarak beliriyor. Yükseköğretimde çeşitliği vurgulayan kurumların yaratıcılığını ve kimliklerini ön plana çıkartan bir sistemin tasarlanması önemli. Bu sistem sorunlara ve gelişmelere esnek tepkiler verebilen, üniversitelerin birbirleriyle rekabet edebilmelerini fırsat tanıyan bir ortam sağlayacaktır” diyerek, böyle bir sisteme ulaşmak için akademik özgürlükle çok yakından ilgili ilkeler olarak, “özerklik” ve “hesap verebilirlik” kavramlarının öne çıktığını söyledi.