Gaziantep Üniversitesi Şahinbey Araştırma ve Uygulama Hastanesi Oditoryumu’nda, “Hemşirelik Haftası” etkinlikleri çerçevesinde, Hemşirelik Hizmetleri Eğitim ve Organizasyon Sorumlusu Süreyya Yılmaz tarafından, “Hemşirelikte Liderlik” konulu konferans verildi.
Hemşirelik hizmetlerindeki etkililik ve verimliliğin, sergilenen liderlik davranışlarıyla yakından ilişkili olduğunu belirten Yılmaz, değişik yönetsel düzeylerde bulunan yönetici hemşirelerin, sergiledikleri liderlik davranışlarıyla amaçlara ulaşıp ve sistemi etkili kıldıklarını ifade etti.
Yılmaz, “Bütün hizmetlerde olduğu gibi, hemşirelik hizmetlerinde de örgütü belirlenmiş amaçlara ulaştıran, etkili kılan, hizmetin maddi ve insan kaynaklarını harekete geçiren öğenin yönetici hemşireler olduğu söylenebilir. Bu nedenle örgüt ne kadar gelişmiş araç-gereçlere ve nitelikli iş görene sahip olursa olsun, bunlar etkili bir biçimde yönlendirilmedikçe beklenen sonuçların elde edilemeyeceği açıktır. Etkili yönlendirme, liderliği gerektirir” şeklinde konuştu.
Büyük ve karmaşık sağlık sistemi içinde hizmet veren yönetici hemşirelerin rol ve yapılarının değişebildiğini, bu nedenle onlardan güçlü bir lider olmalarının beklendiğini söyleyen Yılmaz, hemşirelerin liderlik davranışları olarak verimliliği artırıcı, yenilikçi, birleştirici, örgütsel değişim aracı olma ve temsil gücünü ortaya koyma zorunluluklarının olduğunu kaydetti.
“Etkileme, bir kişinin davranışları yoluyla diğer kişinin davranışlarını değiştirme sürecidir” diyen Yılmaz, “Güç kavramı ile etkileme kavramı birbiriyle yakından ilişkilidir. Başkalarını etkileme, kişinin gücünü artırır ve gücü artan kişi de başkalarını daha kolay etkileyebilir. Güç ne iyi, ne de kötüdür. Ancak liderlerin, başkalarını etkilemede gücü nasıl kullandıkları önemlidir” diye konuştu.
Bilginin güç olduğunu ve paylaşıldıkça arttığını vurgulayan Yılmaz, “Hastane ve diğer örgütlerde aşağıdan yukarıya iletişim daha fazla işlemektedir. Sağlık kurumlarında aşağıdan yukarıya iletişim alt örgütsel düzeyden, üst örgütsel düzeylere bilgi akışıdır. Aşağıdan yukarıya iletişim; sorun alanlarıyla ilgili bilgiler, başarı değerlendirmesiyle ilgili veriler, çalışanların duygu durumlarıyla ilgili düşünceler hakkında bilgi sağlar. Bu da karar sürecini destekleyici bir etmendir. Liderler ortak hedef ve politikaları astlarıyla tartışmalı ve paylaşmalıdırlar” ifadesinde bulundu.