T.C. Başbakanlık AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı Hayat Boyu Öğrenme Programı çerçevesinde 3 – 7 Ekim 2011 tarihleri arasında Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi ev sahipliğinde, “TEACHERS’ AND TRAINERS’ INITIAL TRAINING, RECRUITMENT AND EVALUATION” temalı çalışma ziyareti düzenlendi.
Almanya, Fransa, İspanya, Hollanda, Litvanya ve Bulgaristan’dan sekiz eğitimcinin katıldığı çalışma ziyareti kapsamında Üniversitemiz Eğitim Fakültesi Konferans Salonunda “International Teacher Training” konulu panel düzenlendi.
Panelin açılış konuşmasını yapan Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. M. Yavuz Coşkun, eğitimin önemini vurgulayarak, üzerinde sürekli konuşulacak önemli bir konu olduğunu ifade etti.
Prof. Dr. Coşkun, “Biz ciddi anlamda yıllar boyunca eğitimi ıskaladık. Kadınların bir yıllık eğitim süresinin artmış olması yani altı yıldan yedi yıla çıkmış olmasının toplumdaki üretime katkısının yüzde 10 olduğu varsayılırsa eğitimin ne kadar önemli olduğu son derece açıktır. Çünkü eğitim hem sosyal gelişime hem de birçok alandaki kültür gibi bütün alanlarda ekonomik anlamda da gelişmenin en önemli ayağıdır. Gelişmişlik sadece ekonomik göstergelerin belirli noktalara, yukarılara çıkması demek değildir. Çünkü gelişmişlik bir bütün olarak olgunlaşmayı, bir süreci temsil eder. Bu itibarla bunun en önemli ayağı eğitimdir” şeklinde konuştu.
“Üniversite sadece eğitim veren yüksek lise değildir” diye konuşan Prof. Dr. Coşkun, “Üniversite, ciddi anlamda topluma bilgi üreten ürettiği bilgiyi toplumla paylaşarak toplumun gelişimine öncülük eden yerdir. Bu düşünceden taviz vermeden Üniversitemize temas ettiğimiz dokuyla, şehirle, bütün bölgeyle, ülkeyle hemhal olarak çalışıyoruz. Topluma katma değer üreterek eğitim başta olmak üzere sanat, estetik gibi bütün alanlarda yer alıyoruz. Eğitimi iyi bir noktaya taşıyacağımızdan eminim. Eğitim meyvesini uzun yıllar sonra veren bir şey. Bu nedenle yeni eğitimli nesiller yaratmak bugünden başlayarak belki on yıl sonrasının sonuçları olarak karşımıza çıkacaktır” ifadesinde bulundu.
Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Tokay Gedikoğlu’nun moderatörlüğünde gerçekleşen panele Hetty Hofman, Paul Mroček Delclós, Doç. Dr. Regina Proškuvienė, Andreas Neundorfer konuşmacı olarak katıldı.
Panel Başkanı Prof. Dr. Gedikoğlu, eğitimin kalitesinin kaliteli öğretmenler yetiştirmekten geçtiğini söyleyerek, eğitimin önemini vurguladı.
Hollanda’dan Hetty Hofman “Teaching Matters In The Netherlands” konulu sunumunda Hollanda eğitim sistemi hakkında açıklama yaptı. Hofman, eğitimin finans, öğretmen ihtiyacı ve kalite alanlarda sorunlar yaşadığına belirterek, eğitim kalitesinin artması için didaktik yeniliklere ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Hofman, aktif öğrenme ve öğretme için öğrencilerin bağımsız olması, öğrenmenin yüzeysel değil de derinlemesine ve işbirliğine dayalı olması gerektiğini söyledi.
Ispanya’da bir yükseköğretim kurumunda yabancı dil eğitimcisi olan Paul Mroček Delclós Ispanya’da öğretmen eğitimi hakkında bilgi verdi. Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarında öğretici olabilmek için gereken özellikleri ve mezuniyet derecelerini anlatan Mroček, eğitim kalitesini arttırmak için öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerine de önem verilmesi gerektiğini ifade etti.
Litvanya‘nın Vilnius Üniversitesinden Doç. Dr. Regina Proškuvienė ülkesi ile ilgili yaptığı açıklamalardan sonra eğitim sistemleri hakkında bilgi verdi. Özellikle yükseköğretim yapısını anlatan Regina Proškuvienė ülkesinde 2007 yılında değişen ve uygulamaya konulan öğretmenlerin profesyonel yeterliliklerine değindi.
Andreas Neundorfer Almanya’daki öğretmen eğitimi ile ilgili bilgi verdi. Neundorfer, lisans ve bir yıllık yüksek lisans eğitimini tamamlayan öğretmen adaylarının merkezi bir sınava tabi tutulduğunu ve göreve başladığı ilk yıl haftada 10 saat derse girdiğini ve ikinci yıl bir öğretmenin gözetiminde program oluşturarak hafta 10-18 saat derse girdiğini ve ikinci yılın sonunda bir sınavdan daha geçmesi gerektiğini söyledi.